Tirol-ski

Serwis Rowerowy Ruda Śląska

Autoryzowany
Salon sprzedaży

Jak przygotować rower do sezonu?

Jak przygotować rower do sezonu?


Temperatura i pogoda za oknem w końcu pozwala pomyśleć o dłuższych i krótszych wypadach rowerowych oraz o wykorzystaniu jednośladu jako środka transportu do pracy, szkoły itd.

Zanim jednak wyruszysz i zaczniesz chciwie połykać kilometry z wiatrem we włosach, warto zastanowić się czy aby na pewno będziesz przy tym bezpieczny, czy Twój sprzęt nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie i zrobić drobny przegląd oraz potrzebne naprawy i regulacje. Nie ze wszystkim od razu trzeba udać się do profesjonalnego serwisu. Część pracy możesz wykonać we własnym zakresie.

Mycie i czyszczenie

Najważniejszym punktem oceny skali pracy jest porządne wyczyszczenie roweru. Wystarczy do tego wiadro z wodą, gąbka, szczoteczka z nylonowym włosiem i płyn do mycia naczyń. Możesz oczywiście wyposażyć się w specjalistyczny środek do walki ze smarem i „tłustym” brudem. Jeżeli masz ogród lub kawałek wolnego miejsca na wolnym powietrzu, to na pewno ułatwi to pracę. Jeżeli z kolei mieszkasz w bloku, to dobrym i pomocnym rozwiązaniem może być umieszczenie roweru w wannie. Co do samego czyszczenia, to zwilż trochę rower na całej jego powierzchni i używając gąbki i szczoteczki wymyj go dokładnie, łącznie z trybami na tylnej piaście, korbą i łańcuchem. Radzę nie używać myjek wysokociśnieniowych, by woda i piasek nie dostały się do łożysk i innych uszczelnionych miejsc.

Wstępna kontrola sprzętu

Po umyciu, kiedy wszystko widzisz jak na dłoni, możesz przystąpić do kontroli tego co jest do zrobienia. Na początek sprawdź czy koła, pedały i kierownica nie posiadają wyczuwalnych luzów. Poruszaj nimi na boki i jeżeli zaczynają się wyczuwalnie chwiać, trzeba je dokręcić. Dalej chwytając za pedały i naciskając je na przemian, sprawdź czy luzy nie pojawiły się także na korbie. Następnie sprawdź klocki hamulcowe. Powinny być równo starte i równomiernie przylegać do obręczy, a przy nacisku na klamkę hamulca nie powinny spadać, nie blokować się. Jeśli tak nie jest, być może trzeba będzie wymienić te elementy. Przy okazji oglądania klocków warto zwrócić uwagę na to, jak pracuje dźwignia hamulca i manetki do zamiany biegów. Te elementy również się smaruje, a być może potrzebna będzie wymiana linek.

Czas na łańcuch

To w zasadzie serce naszego roweru i wymaga ono specjalnej troski. Po umyciu dokładnie nasmaruj każde ogniwo tak, aby mieć pewność, że łańcuch w żadnym momencie nie będzie pracował „na sucho”. Po chwili usuń z łańcucha nadmiar smaru, ale tylko z zewnętrznej strony. Strona wewnętrzna łańcucha nasmaruje lekko tryby i korbę w miejscach, w których ma z nimi styczność. Ważne, aby do tego zabiegu nie używać byle jakiego smaru. Warto zaopatrzyć się w smar rowerowy, który ma specjalne właściwości.

Przerzutki i ich regulacja

Jeżeli Twój rower posiada przerzutki i nie są to przerzutki zamknięte w piaście, które w zasadzie nie wymagają żadnego nakładu pracy, trzeba poświecić im chwilę. Dokładnie przyjrzyj się przerzutce tylnej i przedniej. Unieś koło i zakręć nim, zmieniając kolejno biegi tak, by można było ocenić, czy zmiana następuje płynnie i czy łańcuch nie spada z kół zębatych. Jeżeli tak nie jest i słychać jakieś trzaski i niepokojące szumy, trzeba dokonać regulacji. Do regulacji służą dwie małe śrubki w korpusie przerzutki, jednak ta czynność wymaga wprawy, więc początkującym radzę pozostawić tą czynność serwisantowi rowerowemu. Taki zabieg to koszt ok. 20 PLN.

Pompowanie

Ostatnia czynność wymagana do bezpiecznej i sprawnej jazdy to kontrola powietrza w oponach. Na boku każdej z nich producent opisuje wartość zalecanego ciśnienia i tych wytycznych powinieneś się trzymać. Jeżeli po dopompowaniu spada ciśnienie, radzę bardzo szybko pojawić się w serwisie celem wymiany dętki lub nawet całego koła. Jazda na nie napompowanym kole wymaga dużo więcej siły i pozbawia przyjemności z jazdy, a niejednokrotnie może być po prostu niebezpieczna.

Jeżeli w trakcie wykonywanych prac napotkasz na trudność, bądź nie wiesz jak coś zrobić, lub nie masz odpowiednich narzędzi, możesz spisać to na kartce, którą wręczysz wraz z rowerem serwisantowi. Pozwoli to usprawnić pracę, nie zapomnisz o żadnym problemie i z pewnością serwisant temu zaradzi lub nawet czegoś Cię nauczy. W każdym razie będzie to z korzyścią dla Ciebie.

Grzegorz Wojnar